Nopeita ja lyhyitä

Maassa on kaksi noloa muinaisjäännettä: lestadiolaiset ja vapaa-ajattelijat. Koiranmutkia veistelee vapaa-ajattelijoiden ideasta vaihdattaa raamatut pornolehtiin:

Yhä enemmän alkaa kuitenkin näyttää siltä, että kaikkein olennaisimmat kielteisyydet elävät vapaa-ajattelijoiden itsensä päissä, sillä pitkään, pitkään aikaan kristinusko varsinkaan ei ole toiminut minkäänlaisena seksuaaliauktoriteettina. —

Tyytyväisyys seksuaalielämään on tärkeä osa ihmisen hyvinvointia, mutta edellä kuvatusta syystä kaikki eivät voi olla tyytyväisiä seksielämäänsä, koska esimerkiksi edellä niinikään kuvatut pornolehdet eivät suinkaan tyydytä seksielämää, vaan ruokkivat sitä, antavat armopaloja, luovat rooleja, roolimalleja, skenaarioita jotka ”voisivat toteutua oikeasti”. Ja kun tarpeeksi pitkälle mennään, ne pannaan toteutumaan oikeasti, vaikka sitten väkisin, vaikka oman henkisen köyhtymisen hinnalla. Lisäksi voidaan hyvällä syyllä huomauttaa, että kun vapaa-ajattelijat puhuvat samassa kappaleessa elinkeinotoiminnasta ja hyvinvoinnista, alkaa puhe kuulostaa jo kusetukselta.

Kannattaa miettiä, miten radikaali instituutio kirkko on nykyään: se tukee Oaxacan intiaaneja sekä harjoittaa kansalaistottelemattomuutta piilottamalla karkotettavia siirtolaisia! Tätä kannattaa verrata esimerkiksi ylioppilaskuntien äärettömään konservatiivisuuteen. Vapaa-ajattelijoilla on väärät kohteet.


Opiskelijatoiminta on
viime aikoina ollut aktiivinen lukupiireissä, maan alla ja viimeisimpänä radiossa.

Akateemista, filosofista ja marxilaista kirjallisuutta vapaasti jakanut Aaarg.org ajettiin alas viime kuussa mm. Zizekiä julkaisevan Verso-kustantamon uhkausten vuoksi. Se Zizekin open source -kommonismista! Fuck V£R$O -blogi on vastaisku. (Aaarg on juuri palannut, uusi osoite löytyy kaivamalla blogia vähän.)

Raakaa poliittista taidetta Lähi-Idästä: Djiiin

Fiksua mediakritiikkiä: Mitä olisi tutkittava?

Filosofeille: Object-Oriented Philosophy -symposiumin esitykset mp3:na

Ykkösdokumentti: Vihreä vastarinta

Bolivian Evo Moralesin puhe Helsingissä

Helsingissä vallataan katu 12.6


Kaksi lupaavaa
poliittista blogia on aktivoitunut viime aikona. Jukka kirjoittaa perustulosta:

Perustuloa ei ole kuitenkaan mielekästä ajaa ”reiluna korvauksena” tehdystä työstä tai työn eteen tehdystä epävirallisesta työstä. Palkka ei ole koskaan reilu korvaus. Sen sijaan se perustuu työntekijän ja työnostajan väliseen valtasuhteeseen, jossa työntekijän voima perustuu mahdollisuuteen kieltäytyä työstä ja vaatia omaa osuutta ”yhteisestä” kakusta. Perustulon vaatiminen vaatisi siis sitä, että perustulon puolesta voitaisiin mennä lakkoon, tavalla tai toisella.

Uusissa liikkeissä tähän ajatukseen on usein viitattu yhteiskunnallisen lakon käsitteellä. Käytännössä tällöin on tarkoitettu erilaisia tottelemattomuuden muotoja, joilla on osoitettu voimaa pysäyttää yhteiskunnallisen kommunikaation ja logistiikan virtauksia. Lakko on pyritty tuomaan yhteiskunnalliseen tilaan ”katkoksina” ja ”sulkuina”, kuten vaikkapa kadunvaltauksissa.

Kuten jo esimerkki tuo esille, voi kuitenkin kysyä, onko perustuloon viitanneissa toimintamuodoissa päästy koskaan ”aktivismia” pidemmälle. Jos tuntuu, ettei ole, olisi ehkä asetettava kysymys katkosten radikalisoinnista: palvelunestohyökkäykset, rautatieasemien tai virastotalojen valtaukset, tunkeutuminen kansallisiin televisiolähetyksiin…

Toisaalta asetelma on mahdollista kääntää nurin. Jos yhteiskunnallista tuotantoa ei voi koskaan varsinaisesti pysäyttää, eikä aivojaan jättää narikkaan – kuten on sanottu – voi kysyä, olisiko painopiste asetettava tuotannon pysäyttämisestä toisenlaisen tuotannon puolelle. Jos jälkiteollinen tilanne on avannut uusia mahdollisuuksia hallita tuotantovälineitä, ehkä on ensisijaista organisoida tuotantoa, joka ylittää kapitalismin ehdot.

Tämä tarkoittaisi perustuloliikettä, joka valloittaisi yhteiskunnallista tilaa perustamalla lukuisia joukkoälyn kooperatiiveja.

Toisaalla Kanta kehittelee reiluuden poliittisia tulkintoja. Postauksessa on kaksi pointtia, jotka pitäisi juntata julkisuuteen:

  1. ”Palkoilla sinänsä ei ole kovin paljoa tekemistä sen kanssa kuinka kovaa joku tekee töitä – ne kuvastavat sitä miten hyvä neuvotteluasema jollain ammattikunnalla on.”
  2. ”Se, että voisi tapahtua niin kauheasti että joku ns. sosiaalipummi muutaman latin saa, on ainakin minun käsityksessäni pientä siihen verrattuna että joku tienaa pelkillä pääomatuloillaan multimiljoonia.”


Lopuksi:
Crimethinc on liikkeellä kaikkialla

6 comments to Nopeita ja lyhyitä

  • Kannattaa miettiä, miten radikaali instituutio kirkko on nykyään: se tukee Oaxacan intiaaneja sekä harjoittaa kansalaistottelemattomuutta piilottamalla karkotettavia siirtolaisia! Tätä kannattaa verrata esimerkiksi ylioppilaskuntien äärettömään konservatiivisuuteen. Vapaa-ajattelijoilla on väärät kohteet.

    Kai Sadinmaa huomio tässä taannoisessa kolumnissaan muun muassa, että suurin osa kirkon jäsenistä vastusti homoliittoja ja pieni osa kannatti niitä. Hän puhuu myös siitä, että kirkko on kasvattanut sijoitusbisneksellään 1990-luvun alusta eläkerahastonsa muutamasta sadasta miljoonasta markasta yli 700 miljoonaan euroon, siis osakekaupalla turvanneet omat eläkkeensä. Koko osakesalkun voitto oli vuonna 2008 yli 17%. Jos otetaan huomioon UT:n Jeesuksen radikaalisuus suhteessa traditioon, taloudelliseen eliittiin, perheeseen, seurakuntaan yms., ei nähdäkseni nykykirkkoa voi pitää radikaalina (ja näin siis myös Sadinmaan mielestä).

    En tiedä, kuinka luotettava lähde hänen kolumninsa on, mutta mitä tulee vapaa-ajattelijoihin: eihän heidän toimintansa kohde ole tarkoitettukaan mainitsemiesi kaltaisten poliittisten alueiden kritiikkiin. Tuossa tempauksessa saatetaan esimerkiksi pilkata ”hyvän kirjan” erikoisasemaa, sen seksuaalimoraalia, kirkon mahdollista tekopyhyyttä yms.

    Kaiketi härski temppu, enkä osaa ottaa kantaa sen ”oikeellisuuteen”/”vääryyteen”, mutta heidän pointtinsa ei ole tyhjästä nyhjäisty.

  • Tatu Ahponen

    Vapaa-ajattelijat on käsittääkseni aika porvarisvoittoinen järjestö – ehkä siellä vaikuttavia libertaareja ärsyttävät SEKÄ kirkossa vielä olevat sosiaalisen konservatismin jäänteet että muuten vasemmistoviritteinen meininki… Ihan oikea kohde siis vapaa-ajattelijoilla itseään ajatellen.

  • Minun käsitykseni taas on, että Vapaa-ajattelijoissa on perinteisesti ollut myös vahva kommunistien edustus.. Turussa kävin kerran yhdessä VA:n puhetilaisuudessa, siellä oli kohtuupaljon VAS:laisia ja ainakin kolme SKP:läistä.

    En tiä millaista toimintaa VA:lla on aiemmin ollut, mutta ainakin nykytoiminnan perusteella se on tämmöinen raivorationalistinen soo-soo -tyylinen lahkolaisjärjestö.

  • Tatu Ahponen

    Mie olin kerran VA:n miitissä Tampereella, taisin siellä olla ainut (tai yksi ainoita) vasemmistolaisia.

  • On Tampereellakin (ainakin ollut) muutamia VAS:n ja SKP:n tyyppejä, pääosin sitten muita

  • DJ Ho

    Sellaisen kuvan olen saanut VA:n jäsenten blogeista ja haastatteluista, sekä yhdestä taannoisesta puheenjohtajan(?) haastattelusta jossa asia myönnettiin, eli se, että pulju sisältää vanhemman sukupolven, joka on sekä näitä VAS:n ja SKP:n tyyppejä ja muita SKDL:n ajoilta mukana olleita SEKÄ tämän nuoremman ”raivorationalistisen” sukupolven. Näillä kahdella porukalla on ollut kaikenlaista erimielisyyttä ja valtataisteluita ja jotkut ovat eronneet ja perustaneet uusia samanlaisia järjestöjä jne. Eli normaalia järjestötoimintaa. Nyt tämä nuorempi, liberaali sukupolvi on päässyt johtamaan järjestöä ja samalla myös poliittinen näkökulma on muuttunut. Samassa järjestössä on siis vasemmistolaisia jäänteitä jäsenistön kautta, mutta oikeistolainen mieli.

    Täytyy myös todeta, että ymmärrän seuraavasta lauseesta vain perustulon käsitteen: ”Tämä tarkoittaisi perustuloliikettä, joka valloittaisi yhteiskunnallista tilaa perustamalla lukuisia joukkoälyn kooperatiiveja.” Siis hä? Tällaiselle kielenkäytölle taidan olla liian tyhmä, menenpä siis heittelemään katukiviä.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>