Juovan luokan esiinmarssi

Luulitko että keskeinen konflikti Suomessa on työn ja pääoman välinen ristiriita? Jos luulit, niin olet SO LAST SEASON OF THE STRUGGLE OF THE MULTITUDE AGAINST CAPITALISM AND THE AUTHORITIES! Suurin ja mahtavin yhteiskunnallinen konflikti – tällä hetkellä, tässä maassa, tällä kanavalla – näyttää olevan juomisen ja juomiskurin välinen kamppailu.

Juova luokka juo, kurittava luokka pyrkii estämään juomisen. Simple as that. Paitsi että rajat eivät mene yksilöiden välillä, niin kuin sosiologiassa, vaan useimmat yksilöt ovat jakautuneet osittain juovaan ja osittain kurittavaan rooliin. Jokaisessa on vähän juomaria, myös ja varsinkin poliisissa. Toisaalta jokaisen sisällä asuu pieni sinertävä poliisi, kuten 1960-luvun hipit jo tiesivät.

Sosiaalinen media on tässä kamppailussa mahtava taktinen työkalu. Kaljakellunta organisoitiin sen avulla, ja poliisit jäivätkin rannalle murisemaan kellujien liikkuessa ja juodessa pitkin Keravanjoen ”sileää tilaa”. Smooth!

Viranomaiset pitävät tapahtumaa vaarallisena osallistujille. Kaljakelluntaa ei kuitenkaan voida kieltää, koska sillä ei ole virallista järjestäjää. Osallistujat sopivat reitistä sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa ja Irc-galleriassa.

Helsingin poliisi seurasi yleistä järjestystä. Poliisin ei tarvinnut puuttua kelluntaan.

Kaljakellunta järjestettiin jo 14. kerran. Tapahtumassa ei ole koskaan sattunut vakavia onnettomuuksia.

(HS: Kaljakellunta houkutteli 2000 paattia Keravanjoelle)

Sosiaalisen median avulla organisoidaan Suomessa pääasiassa juomistapahtumia, ei vallankumouksellisten liikkeiden luomistapahtumia. Mutta jos vallankumous lähtee ”kaikkialta”, kuten Hardt & Negri väittävät, niin voisiko olla, että myös juominen olisi salakavalasti ja virtuaalisesti vallankumouksellista?

Juominen ei suinkaan ole ollut historiallisesti neutraali akti. Tiesittekö esimerkiksi, että pari sataa vuotta sitten ketään ei saanut tässä maassa töihin maanantaina, koska työläiset pitivät säännöllisen krapulapäivän? 1960-luvulla juovan luokan sankarit mursivat tämänkin maan jäykkänä pönöttävän kulttuurihierarkian juomalla ankarasti ja julkisesti.

60-lukulaisten kapina oli kuitenkin yksilökeskeisyydessään hieman porvarillista. Nyt juova luokka marssii esiin kollektiivisena ja luokkatietoisena. Tuhannet nuoret liittyvät yhteen juodakseen, eivätkä poliisit, vanhemmat tai papit mahda asialle mitään:

Poliisi on huolissaan massiivisiksi paisuneista koulunaloitusjuhlista, jotka vaikuttavat järjestetyiltä tapahtumilta. Epävirallisissa juhlissa ei kuitenkaan ole järjestäjää eikä lainkaan järjestyksenvalvontaa, ja niihin saattaa osallistua tuhansia alaikäisiä nuoria.

Tieto jättimäisistä juhlista leviää sosiaalisessa mediassa, jossa tapahtumille annetaan nimi. Virallista kuvaa saattavat luoda myös tapahtumapaikalla olevat kyltit. Vanhemmat ovat poliisin mukaan jopa kuljettaneet lapsiaan tapahtumiin.

[–]

Viime viikonloppuna 200–300 nuorta kokoontui espoolaiseen Sunan Ankkapuistoon Kilju 2010 -nimiseen tapahtumaan. Paikalla oli runsaasti humaltuneita alaikäisiä.

Espoon Haukilahden rantaan odotetaan viikonlopuksi tuhansia alaikäisiä Last Summer Party 2010 -nimiseen tapahtumaan. Viime vuosina juhlimassa on ollut jopa 3 000 nuorta. Poliisin mukaan paikka on erityisen hankala lasten turvallisuuden kannalta, koska väkeä on paljon pienellä alueella merenrannassa.

Toistaiseksi vaaratilanteet ovat jääneet tappeluihin ja omaisuusrikoksiin.

”Potentiaalia vakaviin vahinkoihin kuitenkin on, kun suuri määrä nuoria pakkautuu yhteen paikkaan. Poliisi tekee voitavansa, mutta tilanne on hankala, kun järjestyksenvalvontaa ei ole”, Launiainen sanoo.

(HS: Poliisi varoittaa villeistä koulunaloitusjuhlista)

Jos luokan kimppuun käydään väkivalloin, niin muistanette vuodet 2006 ja 2008. Edellisenä vuonna meni makasiinit ja mellakkapoliisit, jälkimmäisessä keississä vain poliisit autoineen. Ei Kaivarissakaan mitä tahansa kohtelua siedetä:

”Noin kello 19 poliisit lähtivät rauhoittamaan kahta miestä, jotka alkoivat ottaa puistossa yhteen. Sen jälkeen koitti niin sanottu massahysteria, kun nuoret yhtäkkiä kimpaantuivatkin poliisille”, [komisario] Helminen kuvaili tapahtumien kulkua.

Helsingin poliisi hälytti puistoon heti lähes kaikki kaupungin poliisipartiot. Lisävoimia pyydettiin myös naapurikunnista.

Tilanne rauhoittuikin nopeasti, eikä kukaan loukkaantunut rähinässä. Useista poliisiautoista rikottiin laseja ja vaurioitettiin peltejä. Helminen kuvaili vaurioita mittaviksi.

(HS)

Kuten Oscar Wilde sanoi: ”Work is the curse of the drinking class.” Työläisillä on hävittävänään vain työt, voitettavana on oman nautinnon autonominen edistäminen. Auktoriteetit, valtion monopolit ja kapitalistien työpakot ovat siinä vain tiellä.

13 comments to Juovan luokan esiinmarssi

  • Tiesittekö esimerkiksi, että pari sataa vuotta sitten ketään ei saanut tässä maassa töihin maanantaina, koska työläiset pitivät säännöllisen krapulapäivän?

    Sitten taas 1900-luvun alussa ei yhtäkään porvarismiestä tullut iltapalaveriin, jos siellä ei ollut tarjolla teräviä.

    Työläisillä on hävittävänään vain työt, voitettavana on oman nautinnon autonominen edistäminen. Auktoriteetit, valtion monopolit ja kapitalistien työpakot ovat siinä vain tiellä.

    Työläisillä on myös menetettävänään yleisiä puistoja, vantaanjoki ilman paskaa, luonto (TM) noin yleisemmin, julkinen kokoontumisvapaus — ja sitten kanssa semmoinen asia kuin sosiaalinen media ja internet.

  • SxE

    Känni on kapinan läpikapitalisoitunut variantti. Kyllä Imperiumilla on aika helppoa koko elämänsä pikku pöhnässä kelluvan multituden kanssa.

  • toni

    Onhan se juominen ihan kivaa, mutta dokaamisen kohottaminen jonkinlaiseksi vallankumoukselliseksi aktiksi lienee huumoria.
    Kaljakelluntakin lähinnä emansipoi alumiinia jokeen ja juomisen kapinallinen ”edge” ainakin omalta kohdaltani tylsistyi joskus 16-vuotiaana. Tosin ehkä viinalla läträämisestä ja kotikaupunkiturismista olisi mahdollista tehdä jonkinlainen kotikutoinen ja nukkavieru työväenluokan vastine länsimaalaisten kolmannen maailman kamanvetoreissuille.

  • Ei juominen tosiaan kovin vallankumouksellista ole. Pikemminkin se nykyisen innovaatiotalouden aikana tukee talouskasvua ja tietotaloutta (parhaat keksinnöt tehdään krapulassa, kuten kaikki tietävät).

    Kuitenkin juojien organisoitumistavoista on mahdollista uuttaa jotain mielenkiintoista. Voi myös kysyä, miksi sosiaalisella medialla organisoidaan yhdessä maassa mellakoita, toisessa rauhallisia mielenosoituksia ja kolmannessa kelluvia juomafestejä.

    Asian vierestä: miten ratkaista vallankumouksen antinomia tästä aiheesta? Antinomia tarkoittaa Kantin mukaan tilannetta, jossa meillä on kaksi väitettä, jotka molemmat vaikuttavat tosilta mutta jotka ovat ristiriidassa toistensa kanssa:

    1. Jotta voi kapinoida, täytyy olla skarppina. Juopottelu ja huumeet vain veltostuttavat ja pelaavat vihollisen pussiin. Kuntoilua, harjoittelua ja ajattelua, ei päihteitä!

    2. Jotta ihmiset kapinoisivat, heillä täytyy hauskaa, heidän täytyy nauttia siitä. Porvarillista siveellisyyttä vastaan täytyy taistella. Työkuri täytyy murtaa. Päihteitä ja irstailua!

    Molemmat väitteet vaikuttavat tosilta mutta ovat jossain määrin ristiriidassa.

  • Ratkaisu on helppo: ensimmäinen väite koskee etujoukkoa, toinen kaikkia muita 😀

  • Miika K

    Joonas, vaikka periaatteessa sympatiseraankin sinun yksinkertaista ratkaisuasi, sillä tosiaan on se ongelma, että se on liian yksinkertainen.

    Jos ensimmäinen väite koskee etujoukkoa ja toinen muita eikä etujoukko ole silloin vaarassa vieraantua massoista? Juuri niin. Tarvitaankin orgaaninen suhde massojen (”juova luokka”) ja etujoukon (”työväenluokan taistelunyrkki”) välillä. Mitä tämmöinen ”orgaaninen suhde sitten tarkoittaa? En minä osaa vastata, kyseessä on yksi olennaisimpia organisatorisia ja starategisia kysymyksiä vasemmistolaisessa liittoutumien luomisen politiikassa. (Mutta on hyvä että toit vulgaarin etujoukkoajattelun esiin tässä yhteydessä, jotta todellinen ongelma on mahdollista muotoilla ja käsitteellistää.)

  • viljami

    Eihän tuo ole niin vaikea ongelma.

    Täytyy kuntoilla, harjoitella, ajatella, päihteillä ja irstailla. Kaikkea ei toki voi tehdä samaan aikaan, mutta kyllä kaikelle aikaa on.

    Meidän ei tarvitse ottaa mallia valtavirtapolitiikan tekopyhästä asetelmasta.

  • Sosiaalinen media on jälleen ratkaissut yhden muka ratkaisemattoman ongelman.

  • DJ Ho

    Aseistetaan kulmakuppiloiden kanta-asiakkaat.

  • Santeri Satama

    Olis ja on varmaan kyllä parempi, että ”etu(ilija)joukko” (vrt. Halmenin pillipiipari) vejää ittensä kuutamolle ja pysyy siellä, jotta rottalauman ”kaikki muut” selviää seuraa-johtajaa lumeesta ja päihteestä ja alkaa karkeloimaan.

    Lahdatkaa vallankumousjohtajat (tai ilmiantakaa ne poliisille ja jättäkää epäsiistit lahtaushommat virkavallan huoleksi)!

    T. Juudas Iskariotin Suudelma

  • Poikkeuksiakin on, mutta usein tämä avant-garde on avant-gardea myös päihteiden käytössä.

  • Voihan kuosauksen vallankumouksellisuus. Argh. Psykedeliassa kyllä näen sitä mutta yleensä oopiumit ovat oopiumia massoille… niinkuin työkin: http://hemitin.livejournal.com/103242.html

  • kissakala

    Oi vantaa, kuinka rakastankin sinua!

    Istun kirpputorin kahvipöydällä juomassa vetistä pahvimukikahvia. Ulkona paistaa aurinko, soi romanialainen epävireinen haitari. Tiskin takana nuoressa keski-iässä oleva nainen puhuu poikansa kanssa puhelimessa.
    ”Hehheh, no kyllä mä arvasin et sä olit sinne menossa ku kysyit onks meillä kumivenettä. Kuules, soita faijalles…vai eikö niillä sun kavereillas sit oo venettä mihin mahtusit? …Rakas poikani pidä hauskaa äläkä huku…”

    Miten muuten tämä allaoleva on mennyt kaikkien ohi?

    Lehti: alkoholi on työikäisten yleisin elinsyy
    http://lehti.samizdat.info/2006/10/alkoholi_on_tyf6ike4isten_yleisin_elinsyy/

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>